#001: Diapositief
Lennart Poort | 30 januari 
Hoewel schrijven niet mijn sterkste kant is, ga ik toch beginnen met mijn eigen blog. Na zo 21 jaar met het vak 'Grafisch Vormgeven 'bezig te zijn, lijkt mij het enigszins leuk om de echte fijne kneepjes van het vak uit te lichten.  Waar zal ik nou eens mee beginnen? Nee hoor! Ikzelf had al een leuk onderwerp verzonnen voor mijn eerste artikel.  Het gemis aan diapositieve logos. Of ze zijn niet gemaakt, ze zijn niet gebruikt of men weet het bestaan er niet van af.

Een paar van mijn lezers zullen denken: " Waar heeft hij het nou over?!". Dit stuk gaat over hoe een logo getoond moet worden en over het vaak verkeerd getoond word. Als je deze techniek beheerst ben je meteen een stuk meer kundig en zal je deze grove fout nooit meer maken.

Wat is diapositief? Het is 'Inverse' (CTR-i) in Photoshop, het zijn die nare horrorachtige jaren '90 posters, en het zijn de simpele zielen onder ons. Nee even serieus, diapositief is het uitgespaarde element van negatief.

Vaak bestaan logo's uit 1 kleur. Vaak met een simpele 'compound' shape worden deze op verschillende achtergronden getoond. Waar de vormgever ontwerpt op een lichte achtergrond, word het logo later soms ook op een donkere achtergrond getoond. Als de vorm zelf niet iets fysieks uitbeeld is dit vaak geen probleem. Het probleem ontstaat als het uitgespaarde
verwacht dat er een lichte of donkere achtergrond achter zit.

Ik leg dit principe even uit in een extreem simpel voorbeeld. 

Links positief, rechts negatief

Afbeelding 1; Goed werkend logo (vierkant) op een positief (wit) en op negatief (zwart).

Een logo wil je, voor zijn herkenbaarheid, zo consistent mogelijk houden. Op het eerste voorbeeld (afbeelding 1) kun je een goed werkend logo zien. De vorm kan je in alle kleuren van de regenboog tonen en verliest niet zijn vorm.  Voorbeelden van bedrijven die hun logo op deze manier tonen zijn: Apple, Nike, Adidas etc.. Hiermee kan je makkelijk je logo printen op zowel donkere als lichte shirts.

Het word al wat lastiger als we met meerdere vormen en kleuren werken. 

Nu tekenen we alleen de omlijning van een vierkant. Misschien heet dit bedrijf 'CHECKERS', 'CHECKBOX' of iets in die trant. 
Als je het logo letterlijk op een donkere achtergrond zet, verander je de shape. Van een omlijnende vierkant is het in het negatief een klein gevulde vierkant. 

Afbeelding 2; Niet werkend logo (lijn) op een positief (wit) en op negatief (zwart).

We zullen dit anders moeten aanpakken. We pakken de omlijning (Object > Path > Outline Stroke) en zette deze om in de andere kleur. Weer ziet het er nu oké uit. De shape voelt hetzelfde. 

Afbeelding 3; Goed werkend logo (lijn) op een positief (wit) en op negatief (zwart).

Je heb ook de mogelijkheid om de juiste vorm en kleuren te behouden door een een lijn om heen te doen. Het zogenaamde sticker effect. Bij erg simpele logo's die niet iets fysieks uitbeelden zou ik hier niet voor kiezen. Je past namelijk het logo aan. Bedrijven die deze methode gebruiken zijn bijvoorbeeld: SPOTIFY, MailChimp etc. 

Afbeelding 4; Extra element (lijn) op een positief (wit) en op negatief (zwart).

Zoals ik al eerder aangaf, de reden waarvoor je ook voor een diapositieve logo kan kiezen is als het logo ook iets fysieks voorstelt. In het volgende voorbeeld nemen wij een logo van het bedrijf 'SCHOPPEN', 'SPADES'..  De kleur can schoppen is ALTIJD zwart. Moet je hier gaan voor 1 logo? Of moet je voor dit logo een extra diapositieve logo kiezen? Ja als je dit als logo neemt zal je altijd met 2 logo's moeten werken. Imo werkt een bv. witte schoppen totaal niet. Als je in 1 opslag naar beide varianten hieronder kijk, zul je meteen opmerken dat de 2de variant veel herkenbaarder en authentieker is.

Hey, maar dit is vreemd. In het vorige voorbeeld kozen we namelijk wel voor de negatieve verzie van de uitlijnende vierkant. 

Afbeelding 4; Niet werkend op een positief (wit) en op negatief (zwart).

Afbeelding 5; Extra (lijn)toegevoegd op een positief (wit) en op negatief (zwart).

Wat je vaak ziet bij bedrijven die met een simpel logo toch te maken hebben met veranderingen van shape bij negatief en positief is dat ze kiezen voor een extra omlijning. Op deze manier zullen ze minder hun herkenbaarheid kwijtraken. 
Voorbeelden van bedrijven die op deze manier werken zijn: VOLCOM
"Help! Wanneer moet ik nou precies een 2de logo hebben/gebruiken?"

De basis regel is: Als ergens in een 1 kleurige logo uitsparingen zijn die contrast, highlights of schaduwen moeten voorstellen, of  uitsparingen die een realistisch een donker of wit object voorstellen.

We nemen even het voorbeeld van MailChimp. Dit, fantastische, logo heeft eigenlijk alle ingrediënten waarom het bedrijf genoodzaakt is om met 2 logos te werken. 

Afbeelding 6; Hier zie je at er gebeurd als je het logo van MailChimp op een negatief zet.

Alhoewel je dit logo niet zo snel zou tegenkomen is het van groots belang dat een bedrijf zoals MailChimp dit logo wel in het bestand heeft. Vaak voor sponsoring vermeldingen en merchandise voor op zwarte kledij word er een diapositief logo verwacht, onderschat dit niet. Gelukkig is het voor dit bedrijf vrij simpel wanneer te kiezen voor het diapositief. Ik laat je ook wat voorbeelden zien waar het een stuk lastiger is.

Afbeelding 7; Een nodige aangepast logo voor een negatief.

Alhoewel je dit logo niet zo snel zou tegenkomen is het van groots belang dat een bedrijf zoals MailChimp dit logo wel in het bestand heeft. Vaak voor sponsoring vermeldingen en merchandise voor op zwarte kledij word er een diapositief logo verwacht, onderschat dit niet. Gelukkig is het voor dit bedrijf vrij simpel wanneer te kiezen voor het diapositief. Ik laat je ook wat voorbeelden zien waar het een stuk lastiger is.
Meer complexere vormen
Nu we weten hoe we het logo in diapositief op een negatief kunnen zetten, kunnen we dit ophemelen naar een kunstvorm. Als je deze skill beheerst, kun je 2 compleet verschillende logo's (kwa shapes en lijnen) meer identiek laten lijken dan als je 1 logo zou hebben. Dit is wat we willen. Logo moet zo consistent en herkenbaar mogelijk blijven. 

Alweer een voorbeeld van een logo wat een diapositieve versie van zichzelf moet hebben.

Oja! Er is nog een reden waarom sommige bedrijven kiezen voor een extra versie van het logo voor een negatief.
Het kan, in sommige gevallen, zijn dat het contrast de focus veranderd bij een negatief. 

Hieronder zie je een voorbeeld van het spel: UpTown Bingo.
Als je het origineel zou flippen voor het negatief, ziet deze er nog behoorlijk goed uit. Wat hier WEL gebeurd is dat de ballen van het negatief VEEL meer naar voren komen dan het origineel. Daarbij zijn Bingoballen altijd een kleur en het cijfertje van een bal word op een wit ronde vlak getoond. Hierdoor is de keuze gevallen om de ballen donker te houden en meer in lijn met het woord Uptown te zetten.
Verkeerd gebruik van logos (voorbeelden)

Hieronder enkele voorbeelden van bedrijven die fout gebruik maken van hun logo. Nogmaals dit gebeurd vaker dan we denken en zo'n fout is dan ook snel gemaakt. Dit is puur ter illustratie van hoevaak het verkeerd gaat. 
Klein Afrika (Dordrecht)
Dr. Lektroluv
Gemeente Dordrecht